torsdag 25 februari 2010

Metamina!

Var hos läkaren idag och jag fick förlängd sjukskrivning och vi ska ansöka om att få behandla mig med den licencierade medicinen Metamina. Det är en medicin för patienter med ADHD där Concerta och Ritalin inte har hjälpt eller gett för många bieffekter. Som på mig, jag har provat båda medicinerna och ingen av dem fungerar bra på mig, dock var Concerta mycket sämre än Ritalin för mig.

Då jag har lite svårt att få ihop min vardag så känns det mycket bra att bli tagen på allvar! Att mina problem är på riktigt! Inget som viftas bort av okunskap av omgivningen.

Vi pratade om en hjälpande handdator som hjälper till att komma ihåg och påminna en om saker. Tex ta mediciner, möten, läkartider, städa, äta mm... Den skulle också kunna fungera som en diktafon vilket skulle kunna hjälpa till att komma ihåg saker man kommer på att man måste göra. Denna skulle man kunna bli ordinerad av läkare om jag inte förstod fel.

Bolltäcke för bättre sömn lät lustigt... men jag är redo att prova allt för att få sova... sömnproblem är mycket vanligt för folk med ADHD diagnos. Täcket skulle innehålla små mjuka bollar på något vis som skulle verka bra för sömnen o trygghetskänslan. Man får börja med ett "provtäcke" för att sedan om det fungerar bli ordinerat ett från läkare. =)

Så det går frammåt iallafall gott folk. Även om man inte kan verka och fungera precis som alla andra så gör man vad man kan för att få det så bra som möjligt!!! För sluta kämpa tänker jag aldrig göra! =)

1 kommentar:

Mikael sa...

Tjing madam.

3-4 år efter att jag fick fullständiga Adhd diagnosen, så sa sista läkaren att det kan sannolikt vara så att:

Pga att det vart en diskution om CS preparat för min del (i brist på annan adekvat sjukvård), så fick jag diagnosen Adhd med på köpet, pga att man inte får skriva ut t.ex Concerta utan den diagnosen.

Nu i efterhand så vet jag att psykiatrin aldrig haft någon klinisk grund för att påstå att att jag är hyperaktiv. Längre än AD.. har det aldrig funnits grund för att diagnostisera.

Det har varit billigare att sätta Adhd på mig, istället för Ptsd. Och jag är inte mer speciell än att man säkerligen har gjort bort sig på samma sätt tidigare.

Nu påstår jag inte att det är så för dig. Men..

Attention Decifit (uttrycket) kan ju bero på en hel radda av orsaker. Det här handlar om minnet och sk kognitiva störningar (exekutiva funktioner).

Kolla sid 39 här: http://www.rosengrenska.org/pdfs/PTSD100119.pdf

Du har käkar Lamictal, vilket är emot Ptsd, och orsaken man normalt skriver ut det för är emot kronisk stress, panikångest (Akut stress) eller epilepsi (förmodar jag).

Lyrica är liknande grupp, även om det är annat verksamt ämne, så att det inte är lika knepigt som Lamictal vad jag tycker själv.

Alla dessa fungerar ju bara i en viss utsträckning, och helst inte som man själv vill då i slutendan.

Man slutar väl aldrig att hoppas på att hitta något piller som fungerar.

Hur som helst. Jag har ingen aning om din bakgrund, så jag kan ju inte ens spekulera i vad det egentligen är som äro problemorsak.

Men alla är stressade av en hel del orsaker, oavsett vilka diagnoser man har. Stress påverkar minnet, koncentration, organisering etc.. Tillsammans med att det ger sömnproblem och en massa annat trist.

Iom att man har ordinerat Lamictal så är det ju för någon form av ångest symtom. Beroende på om det är ångest, eller *panikångest* = Akut stress reaktion.

Om det nu äro så att det är Akut stress som trasslar. Så kan man testa Propranolol: http://en.wikipedia.org/wiki/Propranolol

Om man är stressad och har för höga värden, (vilket går att mäta "Adrenalin, dopamin o Noradrenalin", även om psykiatrin låssas som att det inte går att mäta det). Så slår hjärnan av och blir hypo-aktiv (inaktiv/passiv), det påverkar minne m.m.

Propranolol är motsatsen till Metamina.

Metamina ökar halterna m adrenalin, dopamin o noradrenalin, så att det blir överslag i frontal-cortex o kortsluter systemet (om man är hyperaktiv av stress-hormoner), så att man lugnar ner sig.

Om Concerta el Ritalina inte har funkat, så känns det som en liten chans att metamina ska fungera på ett positivare sätt.

Jag har testat en massa varianter av Dextro, Levo-amfetamin tillsammans med Metylfenidat. Att fungerar likadant, även om man blir extra aggressiv av Concerta.

Om nu Metamina inte fungerar så kan det ju vara värt att testa det motsatta som är Propranolol.