fredag 26 mars 2010

Intervju inför "behandling i grupp för personer med diagnosen ADHD"

Idag var jag på behandlingsenheten där jag går för hjälp och stöd för min diagnos ADHD... Jag ska får delta i en behandlingsgrupp för personer med diagnosen ADHD, det är en beteendeterapi typ som baserar på färdigheter från DBT (dialektisk beteendeterapi)...

När jag Googlade DBT fick jag upp en del sidor med beskrivningar där målgruppen inte alls var speciellt smickrande beskriven... "Dialektisk beteendeterapi, DBT är utvecklad för självmordsnära och destruktiva personer med Borderline/Emotionellt instabil personlighetsstörning" (Psykologiguiden.se)

Det är sånna där beskrivningar på saker och diagnoser som skapar problem, rädsla för nångot som folk inte förstår, tar avstånd ifrån, skapar onödiga fördommar... För så extremt olika är inte personer med ADHD jämfört med de som inte har det... bara lite annorlunda... eller vad vet jag...?!? =)

Själv tycker jag att jag är en väldans snäll, glad och omtänksam person för det mesta... ;)

2 kommentarer:

Mikael sa...

Det är ju 6-7 månader el så sen vi tjafsade? (känner mig lite dum). Jag har varit inne av o till för att se hur det går för dig tjejen.

Oavsett så blir jag bara lessen att se hur du mår.

Bara som en liten mellan stickare: Borderline hänger ofta ihop med en dissociativ störning som Ptsd, precis som katten på en svans. (du läste ju om det, så e var därför jag nämde det bara).

Jag vet inte vad du har egentligen varit med om, och det är ju "ditt" så jag tänker inte ens fråga. Grejjen är ju att elände kan man inte tävla i om vem som har varit med om mest. Det är ju individuellt hur man själv har reagerat på sitt eget jobbigt.

Hur som helst så snackade jag här om dagen (om en privat grej) med en av ideéll-Arbetarna i Attention som fick en extra bi diagnos för en kort stund sen. Plus Lyrica för den, som han rekomenderar för liknande ångest grejjer, och som jag också käkar o tycker är enda som faktiskt har hjälpt, även om man blir lite snurrig första veckan på den, pga att den är blodtrycks sänkande.

Att psykiatrin är klantskallar och missar grejjer hela tiden är ju ingen nyhet. Så det skulle ju inte vara någon mirakel om folk mår dåligt pga någe annat än bara en Adhd diagnos (som killen jag snackade med t.ex)

Jag har hamnat rätt i tillvaron idag, m rätt diagnos (Ptsd endast), o har hittat en massa personer som har varit utsatt för det ena och andra, som är super som personer.
Det är inte mitt forum så jag vill inte lägga ut adressen hur som helst, så det gör absolut inget om du tar bort det här sen.

Men kolla in hos, som är för oss patienter, anhöriga o intresserade: http://www.wedidit.se

Det dyker ju upp nytt folk hela tiden, så att man är hur anonym som helst. Och jag tänker defintivt inte jaga efter dig någe mer o vara jobbig.

Men det kan ju bara vara nice med en massa folk som faktiskt är snälla emot en, och bryr sig.

Hopps det ordnar sig för dig madam, Micke.

Asiankitten sa...

Hejsan Mikael...
Tack för att du är omtänksam... jag mår bra och dåligt till och från...
Det värmer när folk är omtänksamma! =)
Jag har ju börjat en ADHD grupp nu som jag tycker verkar positiv... mitt mål är nog eg att leva ett liv med så lite mediciner som möjligt(förutom allergimedicinerna som man inte kan göra så himla mkt åt) men med mediciner kan man ibland få en liten paus att komma ifatt och reda upp...
Mediciner har enligt mig hittills aldrig hjälpt mig med min ADHD och samtidigt fått mig att må bra och känna mig som en hel människa...
Vi får se vad som händer det kommande året.. jag ser ljust på framtiden! =)